28/12/2017

Układ pneumatyki w samochodzie ciężarowym.

By grawertop

siłonwnikPneumatyka w pojazdach ciężarowych odgrywa niesamowicie istotną rolę, bowiem odpowiada w wielu przypadkach zarówno za funkcjonalność pojazdu, jak i za jego bezpieczeństwo. Chodzi tutaj o to, iż pneumatycznie realizowane będzie hamowanie pojazdu, poprzez pneumatyczne zaciski hamulcowe, oraz obsługa wszystkich siłowników pneumatycznych. Można więc powiedzieć, iż jest to w zasadzie jeden z ważniejszych układów w pojazdach ciężarowych, a co za tym idzie, będziemy musieli zwrócić szczególną uwagę na fakt, aby układ ten utrzymywany był w dobrym stanie technicznym. Zobaczmy w takim razie, jak zapewnić sobie stabilną i dobrą pracę układu pneumatycznego, w jak najdłuższym okresie czasu.

Regularny przegląd techniczny układu pneumatyki.

Warto tutaj w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na fakt, iż przeglądy techniczne całego pojazdu trzeba przeprowadzać co roku. Dodatkowo jednak, warto pomiędzy przeglądami przeprowadzać przegląd pneumatyki, aby ewentualnie nieprawidłowości na bieżąco korygować. Jest to bardzo ważna kwestia, bowiem, jeśli przykładowo będziemy eksploatować pojazd z uszkodzonym osuszaczem powietrza, na przeglądzie technicznym może się okazać, iż będziemy mieli dość poważnie zajęte korozją siłowniki czy też zaciski hamulcowe. Warto takie uszkodzenia wychwytywać na bieżąco, bowiem pozwala to na minimalizację kosztów eksploatacyjnych. W momencie wczesnego wychwycenia uszkodzeń osuszacza możliwa jest, bowiem jego regeneracja, natomiast po dłuższej eksploatacji z uszkodzeniem, bardzo często będzie się ona nadawać na złom, co niestety podnosi znacznie koszt naprawy. Ogólnie trzeba przyznać, iż regeneracja pneumatyki w samochodzie ciężarowym jest rozwiązaniem o wiele bardziej przystępnym cenowo, niż wymiana poszczególnych elementów układu. Dlatego też, systematyczne przeglądy stanu technicznego układu pneumatyki będą tutaj jak najbardziej wskazane. Pozwoli nam to uniknąć wysokich kosztów wymiany poszczególnych podzespołów. Poniesiemy jedynie koszty drobnych naprawa i regeneracji niektórych elementów układu.

Wadliwa praca pneumatyki.

Oczywiście możliwe jest także samodzielne wychwycenie jakichkolwiek problemów z układem pneumatyki w pojazdach ciężarowych, aczkolwiek wymaga to wprawy i doświadczenia obsługującego pojazd. Wszystkie nieprawidłowości z osuszaczem powietrza na przykład, widoczne będą poprzez nieprawidłową pracę siłowników czy też zacisków. Będzie to jak gdyby praca nie pełna, nie na 100%. W takich przypadkach można od razu przypuszczać, iż osuszacz powietrza uległ uszkodzeniu, i nie pozbywa się w swoim zakresie wilgoci ze sprężanego powietrza. Będzie to oczywiście zagrażać bezpieczeństwu operatora pojazdu, ale przełoży się też na poważniejsze uszkodzenia wielu elementów. Dlatego też wszystkie tego typu sytuacje, kiedy siłowniki pracują jakby mniej wydajnie, a hamowanie zaczyna się znacznie wydłużać, powinny być traktowane jako ostrzeżenie, iż coś niedobrego dzieje się z układem pneumatyki. Najpewniej zaś z samym osuszaczem powietrza.